Samen bouwen aan een warme toekomst

Bij De Vijverhof kijken we vol vertrouwen naar de toekomst met ons Strategisch Plan 2024-2028. Onder het motto “Het is fijn om hier te zijn!” willen we een plek creëren waar iedereen zich welkom voelt en zichzelf kan zijn – of je nu bewoner, medewerker, vrijwilliger of bezoeker bent. We zetten ons in voor het welbevinden van iedereen, met aandacht voor persoonlijke zorg en een fijne werkomgeving. Samen bouwen we aan een warme gemeenschap waarin we elkaar ondersteunen, groeien en van betekenis kunnen zijn. Zo maken we De Vijverhof een plek waar leven vooropstaat.

Wat zijn onze doelen voor de komende jaren?

Vanuit de gedachte dat we het leven van mensen centraal stellen, willen we een beweging maken van zorg naar leven. Telkens werkend en denkend vanuit het uitgangspunt: “Het is fijn om hier te zijn!” Om die beweging te kunnen maken, helpen concrete doelen ons om het pad te volgen.

Ons hoofddoel:

In 2028 is De Vijverhof de eerste keus van ouderen met een ‘ondersteuningsbehoefte’ en van mensen die maatschappelijk werk (willen) doen in Capelle aan den IJssel. Zij dragen bij aan het welbevinden van iedereen die woont in een van de meer dan 500 zelfstandige wooneenheden of 140 verpleeghuisplaatsen. We organiseren verschillende sociale activiteiten en ontmoetingen in de wijk Middelwatering.

Het is fijn om hier te zijn!

“Het is voor iedereen fijn om hier te zijn!”

Kom vanuit jouw hart ons team versterken

Wanneer een bewoner met stapjes vooruitgaat, letterlijk en/of figuurlijk, tovert dat een lach op het gezicht van Ilja. Hij werkt als Eerst Verantwoordelijk Verzorgende bij De Vijverhof en zoekt collega’s! Kijk en luister naar de persoonlijke verhalen van onze medewerkers. Hoe ze zich dagelijks met hart en ziel inzetten voor onze bewoners. Zodat ze zich echt thuis voelen. Angela, Julie, Ilja, Cas, Maria en Nikki vertellen over het helpen van mensen die het soms zelf niet meer kunnen, over hun drijfveren; dat ze zelf nadenken over hoe ze zorg later zouden willen krijgen of hun ouders. En ook dat praatje met een bewoner die minder bezoek krijgt of zelfs eenzaam is.

Als jij gaat voor een unieke organisatie. Om te doen waar je goed in bent. Waar je warm wordt ontvangen. Kom dan kennismaken met je nieuwe collega’s.

Kom vanuit jouw hart ons team versterken

Wanneer een bewoner met stapjes vooruitgaat, letterlijk en/of figuurlijk, tovert dat een lach op het gezicht van Ilja. Hij werkt als Eerst Verantwoordelijk Verzorgende bij De Vijverhof en zoekt collega’s! Kijk en luister naar de persoonlijke verhalen van onze medewerkers. Hoe ze zich dagelijks met hart en ziel inzetten voor onze bewoners. Zodat ze zich echt thuis voelen. Angela, Julie, Ilja, Cas, Maria en Nikki vertellen over het helpen van mensen die het soms zelf niet meer kunnen, over hun drijfveren; dat ze zelf nadenken over hoe ze zorg later zouden willen krijgen of hun ouders. En ook dat praatje met een bewoner die minder bezoek krijgt of zelfs eenzaam is.

Als jij gaat voor een unieke organisatie. Om te doen waar je goed in bent. Waar je warm wordt ontvangen. Kom dan kennismaken met je nieuwe collega’s.

Het hoofddoel is opgedeeld in drie thema’s:

Kwaliteit van zorg

  1. Iedereen bij De Vijverhof leeft volgens onze kernwaarden.
  2. We zetten in op zelfredzaamheid. Dat betekent dat we cliënten stimuleren om zo zelfstandig als mogelijk te zijn. Daarvoor kijken we eerst naar wat de cliënten zelf kunnen (uitgaande van: zelf doen, tenzij). Daarna bespreken we welke andere ondersteuning kan helpen bij de zelfredzaamheid. Zoals (technische) hulpmiddelen (uitgaande van: digitaal, tenzij), mantelzorgers en het netwerk. Pas als laatste zetten we professionele zorg in. We proberen iemand zo lang mogelijk in zijn eigen woning te laten wonen (uitgaande van: thuis, tenzij). Dit noemen we persoonsgerichte zorg.
  3. We werken samen met verschillende maatschappelijke partners (huisartsen, ziekenhuis), vrijwilligers en mantelzorgers voor de beste ondersteuning en waar nodig zorg.

Kwaliteit van werk

  1. We zijn een lerende organisatie. Medewerkers kunnen zich blijven ontwikkelen en we stimuleren creativiteit en innovatie.
  2. De medewerker staat echt op nummer 1. Dat merk en voel je in de praktijk.
  3. We zorgen samen met elkaar voor werkgeluk, fitte medewerkers en duurzame inzetbaarheid. Hierdoor is De Vijverhof een aantrekkelijke werkgever.

Kwaliteit van bedrijfsvoering

  1. We sturen op basis van cijfers en belangrijke meetpunten. Dit gaan we steeds meer doen met behulp van informatie die volledig en op tijd is.
  2. We gaan processen verbeteren, zoals processen van de administratieve organisatie, interne controles, (zorg)inkoop en verhuur.
  3. We werken duurzaam en zorgen voor verantwoord rendement, met respect voor mens en milieu.

Belangrijke aandachtspunten

Binnen het thema Kwaliteit van Zorg – zelfredzaamheid is al te lezen dat wij ons de komende jaren ook richten op drie belangrijke lijnen. Deze helpen ons om de doelen te behalen:

  • Thuis tenzij:
    Mensen blijven zo lang mogelijk thuis wonen.
  • Zelf tenzij:
    We stimuleren cliënten om zoveel mogelijk zelf te doen.
  • Digitaal tenzij:
    We maken gebruik van digitale oplossingen in de zorg

Daarnaast zetten we sterk in op het aantrekken en behouden van medewerkers.

Aandacht voor samenwerking, goed leiderschap en goede communicatie is eveneens belangrijk om onze doelen te halen.

Samen(werken)

We werken samen met maatschappelijke partners, opleiders en de bewoners. We doen dat ook samen met hun naasten en familie. Alles om met elkaar en vanuit De Vijverhof de beste zorg en ondersteuning te bieden. Iedereen draagt daaraan bij, zowel formeel als informeel. Samen zorgen we voor een hechte gemeenschap waarin we voor elkaar klaarstaan.

Leiderschap

We streven naar leiderschap waarin verantwoordelijkheid en eigenaarschap centraal staan. Iedereen heeft hierin een rol, van individu tot team. Ons leiderschap is gebaseerd op onze kernwaarden. Dit betekent dat we ons deskundig, betrouwbaar en integer gedragen. Iedereen neemt zijn verantwoordelijkheid en kan leiderschap tonen. Dit betekent dat we het tegen elkaar zeggen als we ons niet aan afspraken houden en dat we naar elkaar luisteren. Innovatie en creativiteit zijn belangrijk en daarbij geldt vooral: fouten maken mag, zolang we ervan leren.

Communicatie

Hoe we met elkaar communiceren past binnen onze kernwaarden. Dat betekent bijvoorbeeld dat we het open gesprek met elkaar aangaan. Dat we mét elkaar praten en niet óver elkaar. Het betekent ook dat we op basis van gelijkwaardigheid met elkaar communiceren. De stijl van communiceren is eenduidig, transparant en begrijpelijk, om miscommunicatie zo goed als mogelijk te voorkomen. We nemen zelf de verantwoordelijkheid om onszelf goed te laten informeren. We hebben allemaal een breng- en een haalplicht. Dat betekent dat we moeite doen om zelf informatie op te zoeken, te lezen of ernaar te luisteren. We denken goed na over wat we communiceren en hoe we dit doen. Met als doel dat we het altijd op een respectvolle, maar duidelijke manier doen.

“Persoonlijk, betrokken, deskundig, een respectvol thuis”

De Vijverhof

“Persoonlijk, betrokken, deskundig, een respectvol thuis”