Via een bewonersraad kunnen we elkaar beter helpen.
Veel huurders van De Vijverhof zijn maatschappelijk betrokken. Auke Timmerman bijvoorbeeld. Zo is hij de medeoprichter van het Veteranencafé in Capelle en zat hij in het bestuur van de Stichting tegen Zinloos Geweld. Ook maakt hij zich sterk voor het oprichten van een bewonersraad van De Vijverhof. Waarom wil hij dat? En wat hebben huurders daaraan?
Toen hij in 2001 met pensioen ging, vond Auke Timmerman het niet nodig om het rustiger aan te doen. Sterker nog: hij zette zich actief in voor anderen. En dit doet hij op 82-jarige leeftijd nog steeds. Hij woont sinds drie jaar in een huurwoning van De Vijverhof. Met andere huurders heeft hij fijn contact: “We wonen hier in een soort warm bad. We gaan regelmatig met andere huurders naar de fitness, koffie drinken, eten of naar de bingo. We praten over vroeger en waar we zijn opgegroeid, het is heel gemoedelijk allemaal.”
Praktische afspraken
Hoe fijn hij het wonen hier ook vindt, soms maakt Auke zich druk over zaken waar huurders tegenaanlopen. “Ik merk dat er een kloof is tussen De Vijverhof en de huurders, bijvoorbeeld als er bij de woningen werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. De Vijverhof zegt dan: ‘Wij zijn alleen verhuurder, verder moet u het zelf regelen’. Maar veel oudere of alleenstaande huurders hebben dan een probleem. Zij vragen zich af: wat betekent dit voor mij, wat moet ik nu doen en wie kan me helpen? Een voorbeeld: laatst kregen we een brief van Stedin over het vervangen van de elektriciteitsmeter door een slimme meter. Hierin stond dat iedere huurder zelf een afspraak voor het vervangen moest maken. Een dergelijke brief hing ook in de lift. Maar het was niet voor iedere huurder duidelijk dat ze zelf iets moesten regelen, waardoor dit niet goed liep. Toen de monteur bij mij was, kwam een buurman langslopen. Hij vroeg of de monteur die dag ook bij hem langs zou komen, terwijl hij geen afspraak had gemaakt. Ik heb die buurman – en andere huurders – geholpen met het maken van een afspraak. Als we dit vanuit De Vijverhof eerder hadden gehoord, hadden we actie kunnen ondernemen en elkaar als huurders kunnen ondersteunen.”
Onderlinge mantelzorg
“Dit soort zaken zouden we goed kunnen regelen vanuit een bewonersraad. Ik zou dan ook graag willen dat er zo’n bewonersraad komt. Want het is prima dat De Vijverhof vindt dat we dit als huurders zelf moeten regelen, maar niet iedereen kan dit even goed. Via een bewonersraad kunnen we elkaar helpen waar dat nodig is. Onderlinge mantelzorg als het ware, van buur tot buur. Ik wil anderen graag helpen, en dat gaat makkelijker als het formeler geregeld is. Een bewonersraad heeft, net zoals de cliëntenraad en de ondernemingsraad, direct contact met de directie. Dat hebben bewonerscommissies niet. Een bewonersraad is wat formeler, waardoor we samen meer kunnen bereiken. Met huurders van alle complexen in één raad. We gaan dan van vier bewonerscommissies naar één aanspreekpunt voor De Vijverhof, wat voor de directie en het managementteam ook praktischer is. Zo kunnen we beter communiceren met de directie, weten we eerder wat er speelt en kunnen we ons hier als huurders op voorbereiden als dat nodig is. En op deze manier kunnen we ook onze eigen ideeën beter kenbaar maken. Ik hoop dat andere huurders dit een goed idee vinden. En dat de directie en het managementteam hier positief tegenover staan. Want ze zeggen ook zelf: we moeten het samen doen!