17 juli 2024

Over de toekomstplannen van De Vijverhof

In de vorige editie van Spraakwater kon u lezen wat we binnen De Vijverhof belangrijk vinden en wat we willen veranderen. Inmiddels zijn we een stap verder in het concreet maken van die plannen. Daarom legden we bestuurder Wouter Groot opnieuw een aantal vragen voor.

Waar gaat De Vijverhof concreet mee aan de slag?
“De verschillende zorg- en ondersteuningsafdelingen – wonen, welzijn, zorg en behandeling – gaan meer samenwerken. En we gaan servicegerichter te werk. Ook voor onze huurders. Soms zeggen we te snel ‘nee’, terwijl ik vind dat we beter moeten kijken naar hoe we het onze huurders makkelijker kunnen maken. Hier gaan huurders de komende tijd zeker meer van merken! Verder gaan we minder tijd besteden aan administratieve processen, zodat we meer tijd hebben voor de echte zorgtaken. En we bekijken kritisch waar we kunnen besparen of collega’s beter kunnen inzetten. Hier plukken we nu al de vruchten van: we hebben 2023 financieel gezien, ondanks alle kostenstijgingen, goed afgesloten. Daarnaast zetten we in op verder waarmaken dat het fijn is om in De Vijverhof te wonen en te werken. De medewerker staat bij ons op één en we stellen de bewoner centraal. Concreet betekent dit dat we medewerkers een warm welkom geven, luisteren naar hun wensen en behoeftes en hieraan op gepaste wijze invulling geven. Ook bouwen we aan een veilig werkklimaat. We willen er alles aan doen om het mensen in De Vijverhof naar de zin te maken. We openen binnenkort het ‘Huis van (N)U’: een appartement waarin we laten zien wat er in de zorg allemaal mogelijk is met slimme technologie. Zodat mensen langer thuis kunnen blijven wonen en minder zorg- en welzijnsmedewerkers nodig zijn. Een praktisch voorbeeld: een medicijnrobot. Die reikt op het juiste moment van de dag het juiste medicijn aan en geeft een signaal aan de zorg als dit door de cliënt niet wordt ingenomen. Hiervoor hoeven geen zorgmedewerkers meer langs te komen.”

De Vijverhof moet anders werken om de stijgende zorgvraag aan te kunnen. Wat betekent dit in de praktijk?
“Het is niet langer ‘u vraagt, wij draaien’. Dat kan helaas niet meer. We moeten selectief zijn. We hebben in ons verpleeghuis alleen plaats voor mensen die onze zorg het hardst nodig hebben en écht niet meer zelfstandig kunnen wonen. En komt er een huurappartement vrij? Dan hebben mensen met een zorgindicatie voorrang op anderen op de wachtlijst, zonder zorgindicatie. Zo verdelen we onze beperkte capaciteit zo eerlijk mogelijk. Omdat de woningnood hoog is, kijken we naar uitbreiding in de vorm van nieuwbouw.”

Daarover gesproken: hoe staat het met de plannen voor de nieuwbouw?
“We hebben onze eerste ideeën gepresenteerd aan maatschappelijke partners in Capelle, om te kijken of we samen meer woonruimte kunnen realiseren. Niet alleen voor ouderen, maar ook voor werkenden die een maatschappelijke functie hebben of ambiëren in Capelle. Het idee hierbij is dat die vitale werkenden participeren in de leefgemeenschap, door – in ruil voor huurverlaging – een steentje bij te dragen aan de zorg voor de oudere huurders. Bijvoorbeeld door boodschappen te doen of te koken. De eerste reacties op onze plannen zijn zeer positief. De komende tijd werken we de plannen verder uit en maken we hierover meer bekend.”